Mitt jobb som IT-tekniker

Att vara IT-ansvarig på företaget innebär att man måste veta allt om datorerna och när man inte vet någonting så söker man efter det online. Det kan vara datorproblem som till exempel, varför laddar sidan långsamt, varför kommer jag inte ut på nätet eller min favorit, vad är alla dessa pop-ups (den anställda har då använt jobbdatorn för att gå in på sidor fyllda med virus, oftast sidor för vuxna). De frågor jag oftast inte kan svara på är frågor om vårat affärssystem, det är då jag brukar söka ”affärssystem Malmö”, och får då fram företag som kan hjälpa mig besvara frågorna mina kollegor har. Som IT-tekniker får man också göra andra roliga grejer, man får till exempel sitta med på alla lååånga möten som cheferna vill att vi ska ha. De vågar helt enkelt inte fatta beslut som förändrar prestandan på servrarna innan de rådfrågat mig, även här kan det ibland komma roliga frågor. Trots medarbetare som man ibland undrar ifall de blev tappade som barn, älskar jag mitt jobb, och jag tycker om det ansvaret som cheferna ger mig.

Att sitta timtal i möten kan dock göra en för trött för att orka lyssna på andra. Det var till exempel en skolflicka som ringde på hemma hos mig häromdagen, hon sa att hon tjänar pengar till klassen, eller hennes fotbollslag, jag lyssnade inte. Hon ville iallafall att jag skulle köpa något hon sålde, jag tackade nej, då jag inte hade lyssnat på vad hon sa att hon sålde.